#بخش_اول
توضیح گوگل درباره نحوه استفاده از تگ های هدینگ در سئو
جان مولر توضیح روشنی درباره نحوه استفاده گوگل از تگ های HTML: H1 ، H2 ، ارائه داد. این توضیحات نقش تگ های هدینگ را در رتبه بندی و نحوه استفاده از آنها نشان می دهد.
چطور از تگ ها هدینگ استفاده کنیم ؟
در دورهمی وب مستران یکی از محتوانویسان از جان پرسید ،بهترین راه استفاده از هدینگ ها چیست ؟
تاریخچه تگ های هدینگ در سئو
در اوایل دهه 2000 ، تگ های هدینگ H1 ، H2 ، H3 جزو فاکتوهای مهم رتبه بندی بودند.
اگر می خواستید رتبه بگیرید، اضافه کردن کلمات کلیدی در هدینگ واجب بود.
اما سالهاست که دیگر اینطور نیست. با این حال ، استفاده از کلمات کلیدی در تگ های هدینگ، یکی از روش های رایج در سئو است.
کلمه “rote” به معنی انجام مکانیکی کاری و خارج از عادت و بدون فکر انجام دادن ، میباشد.
افزودن کلمات کلیدی به تگ های هدینگ به یک روش روتین در سئو تبدیل شده ، این کار به دلیل مفید بودن انجام نمی شود بلکه صرفا تبدیل به یک عادت شده است.
به سایتهای برتر در صفحه اول گوگل نگاهی بیندازید و به احتمال زیاد سایت هایی را میبینید که کلمه کلیدی را در تگ های هدینگ استفاده نکرده اند.
جان مولر ترفند های قدیمی سئو را رد کرد!
مولر پاسخ خود را با رد کردن ترفند های قدیمی سئو و اضافه کردن مصنوعی کلمات کلیدی به تگ های هدینگ با در نظر گرفتن اینکه هنوز هدینگ ها از فاکتورهای مهم هستند ، شروع کرد.
همچنین گفت » اشاره بیش از حد به تگ های هدینگ باعث شده آنها بیش از حد مهم به نظر برسند و درموردشان اغراق بشود ، در حالیکه بسیار ساده هستند.
بحث های زیادی در این باره شده که باید آنها را مورد بررسی قرارداد.
جان مولر در ادامه توضیح داد که گوگل از هدینگ ها برای درک بهتر معنا و مفهوم موضوع و پارگراف استفاده میکند.
ما از هدینگ ها زمانی که جستجو میشوند ، استفاده میکنیم ، اما از آن مهم تر و بهتر برای فهیدن محتوا صفحه استفاده میشوند.
یک باور قدیمی و منسوخ در سئو این هست که تگ هدینگ h1 یک فاکتور مهم در رتبه بندی است و اهمیت بیشتری از h2 دارد و h2 اهمیت بیشتری از h3 دارد و ….
این باور در سئو تبدیل به یک روتین شده است که کلمات کلیدی مهم تر را در سطح بالاتری از تگ های هدینگ و کلمات کم اهمیت تر را در سطوح پایین تر هدینگ ها استفاده کنند.
اهمیت نسبی تگ های هدینگ و اینکه h1 از h2 مهمتر است ، 15 سال پیش یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی بود.
جان مولر با تاکید به ما میگوید که دیگر اینطور نیست : درباره این سوال که تگ های هدینگ را با چه ترتیبی و چه محتوایی به کار ببریم، باید بگویم که از نظر من این موارد بهم ربطی ندارند.
مشخصا تگ های هدینگ سلسله مراتب محتوا را نشان میدهند ، مثلا در یک محتوا تگ های h3 به عنوان زیرمجموعه تگ های h2 به کار میروند.
اما این مسئله ربطی به رتبه بندی ندارد و صرفا برای مرتب کردن و نظم بخشیدن محتوا وب شماست.
شاید این مقاله هم بدردت بخوره
#بخش_دوم
مولر به ما نشان میدهد ، اینکه یکی از تگ های هدینگ از بقیه مهم تر است ، یکی از ایده هایی است که در سئو تبدیل به عادت شده است.
راه صحیح استفاده از تگ های هدینگ
طبق گفته های جان مولر تک های هدینگ با هدف توضیح متن به کار میروند و از این جهت مفید هستند.
مولر توضیح می دهد:
زمانی از تگ های هدینگ استفاده میکنیم که برای مثال بخواهیم متن یا تصویری را توصیف کنیم ، در این شرایط استفاده از تگ های هدینگ برای توضیح متن و تصویر مناسب میباشد.
پس اینطور نیست که 5 کلمه کلیدی در هدینگ ها باشد و صفحه برای این کلمات رتبه بگیرد . در عوض تگ های هدینگ اطلاعات بیشتری در مورد بخشی از متن یا تصویر صفحه میدهند.
این آگاهی به کمک میکند تا نحوه استفاده از هدینگ ها را برای بخش بندی کردن یک متن ، بلوک بندی کردن محتوا با تصاویر و پیدا کردن راحت تر موضوعات و صفحات ، بهتر درک کنیم.
تگ های هدینگ دیگر جزو فاکتور های رتبه بندی نیستند ؟؟
تگ های هدینگ برای چند دهه جزو 10لیست برتر فاکتور های رتبه بندی گوگل بودند. اما اگر به صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) نگاه کنید ، متوجه میشوید که دیگر این طور نیست ، هرکس این موضوع را طور دیگری استدلال کند ، آنچه با چشمانش میبیند را انکار میکند.
هدف استفاده از تگ های هدینگ تغییر کرده ، درواقع هدف اصلی استفاده از آنها برای فهماندن محتوا به موتور جستجو است ، همین.
مولر توضیح میدهد که استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ برای رتبه گرفتن ضروری نیست .
بنابراین اینطور نیست که رتبه صفحه شما به طور ناگهانی به علت استفاده از کلمه کلیدی در هدینگ افزایش پیدا کند.
اما اگر ناگهان گوگل بتواند راحت تر محتوای مارو بفهمد خیلی بهتر است و می تواند کاربرانی را که دقیقا به دنبال محتوای ما هستند ، با درصد بیشتری به سمت ما هدایت کند.
سپس مولر درباره هدف استفاده از تگ های هدینگ میگوید :
واضح است که کمی همپوشانی وجود دارد بین اینکه گوگل محتوایی را خوب بفهمد و رتبه بهتری بعد از درک آن به ما بدهد .
بنابراین اگر محتوایی مینویسد که قصد رتبه گرفتن در آن را دارید ، از این موارد استفاده کنید و به ما کمک کنید تا متن شما بهتر بفهمیم.
این طور نیست که به طور ناگهانی صفحه شما برای موضوع پر رقباتی رتبه یک را کسب کند ، صرف اینکه فقط درک محتوای شما برای گوگل بسیار آسان شده است.
بنابراین ، طبق آنچه گفته شد ، اینکه به تگ های هدینگ صفحه توجه نشان دهید ، مفید است، اما درگیر جزئیات نشوید و در عوض سعی کنید راهی پیدا کنید که افراد و اسکریپت ها محتوای شما و هر آنچه در محتوا هست را بهتر بفهمند .
منبع : شهرام دات این