روش بررسی چگالی کلمات کلیدی
تاکنون با خودتان تفکر کردهاید وقتی که وارد موتور جستجوی گوگل می شوید و زمینه موردنظر خود را جستجو میکنید , گوگل چه طور داده ها موردنظر شمارا پیدا مینماید و در اختیار شما قرار میدهد؟ کلماتی که شما در قاب جستجو گوگل تایپ میکنید , کلمات کلیدی میباشند . همگی وب سایتها متناسب با محصول ها و خدماتی که ارائه می دهند محتوای زیادی را در وبسایت خود ایجاد مینمایند و در آن از لغات با اهمیت به کار گیری مینمایند . رباتهای گوگل هم براساس کلمات کلیدی استفاده شده در اینترنت سایتها آنان را رتبهبندی می نمایند . گوگل هم مرتبطترین وب سایتها را متناسب با کلمات دارای اهمیت که شما در قاب جستجو آن وارد کردید به شما نمایش می دهد . با وجود اینکه همگی وب سایتها از لغات اصلی در محتوای خود استفاده میکنند چرا بعضی از آنها درجه بالایی در موتورهای جستجو داراهستند ولی بعضی دیگر رتبههای پایینی در موتورهای کاوش دارند؟ درواقع ارتقا رتبه سئو به عوامل زیادی مربوط است ولی مهم ترین آن , کلمات کلیدی میباشند . رباتهای گوگل چگالی کلمات کلیدی را محاسبه می نمایند و بر این اصل وب سایتها را رتبهبندی میکنند . ولی چگالی کلمات کلیدی چیست؟ و روش بررسی آن چگونه است؟
چگالی کلمات کلیدی چیست ؟
فرض نمایید که قرار است یک محتوا در مورد طراحی وب سایت ایجاد نمایید و آن را در سایت خود قرار دهید . کلمات کلیدی که شما بایستی در محتوای خود به کارگیری نمائید دربرگیرنده یک کلمه کلیدی مهم یا این که کلمه کلیدی هدف است که درواقع همان قضیه محتوای شماست و بقیه کلمات کلیدی , کلمات مهم مرتبط به کلمه کلیدی با اهمیت می باشند . کلمه کلیدی دارای اهمیت در محتوایی که مثال زدیم , طراحی وب سایت است و عبارات اصلی مربوط به این واژه و کلمه مهم : هزینه ساخت وب سایت , شرکت ساخت وب سایت و . . . میباشند . البته منظور از چگالی کلمات کلیدی که به آن تراکم کلمات کلیدی نیز گفته میشود چیست؟
چرا چگالی کلمات کلیدی برای ارتقاء رتبه سئوی سایت مهم است؟
درواقع به تعداد دفعات به کار گیری از کلمات کلیدی در محتوا چگالی یا تراکم کلمات کلیدی گفته می گردد . به عنوان مثال در شرایطی که محتوایی 100 کلمهای راجع به طراحی وب سایت ایجاد نمائید و در آن 2 بار از کلمه کلیدی اصلی یا کلمه کلیدی هدف استفاده نمائید و 4 بار نیز از دیگر کلمات کلیدی مربوط به واژه و کلمه حساس اصلی استفاده نمائید بهاین مفهوم است که چگالی کلمات کلیدی یا تراکم کلمات کلیدی مقاله شما 6 درصد است
همانگونه که اشاره کردیم رباتهای گوگل براساس کلمات کلیدی که شما در محتوای سایت خود به کارگیری میکنید سایت شمارا رتبهبندی میکنند بدین ترتیب تراکم کلمات کلیدی برای ارتقا جایگاه سئوی وب سایت از اهمیت ویژهای برخورداراست . ولی این داستان بهاین معنی نیست که شما محتوای وبسایت خود را با کلمات کلیدی متعددی خفه نمایید . چند سال قبل راهکار به اسم Keyword Stuffing به معنای تکرار کلمه کلیدی مهم یا کلمه کلیدی انگیزه وجود داشت که شما می بایست هر دو خط یکبار از کلمه کلیدی دارای اهمیت استفاده میکردید تا دراین حالت مرتبه وبسایت شما در موتورهای جستجو ارتقاء پیدا نماید از اینرو وب سایتهای متعددی که محتوای آن ها از کیفیت بالایی برخوردار نبودند در لینکهای بالا در گوگل مشاهده میشدند تا اینکه گوگل تصمیم گرفت رباتی به اسم Semantic Search را پباده سازی نماید فعالیت این ربات بررسی محتوای سایت از دید کیفیت است .
از اینرو نهتنها کلمات کلیدی که در محتوای وبسایت خود به کار گیری میکنید بوسیله رباتهای گوگل مورد بررسی قرار می گیرند بلکه محتوای وبسایت شما از نگاه ارزش و کیفیت هم به وسیله رباتهای گوگل مورد بررسی قرار میگیرند . درنتیجه نهتنها استفاده از راهکار اشتباه Keyword Stuffing یا تکرار بیشتراز مقدار کلمه کلیدی انگیزه کاربردی ندارد بلکه موجب میگردد که گوگل سایت شما را به عنوان یک اسپمر بشناسد . البته چگالی یا تراکم کلیدی محتوای سایت ما تا چه حد بایستی باشد که هم موجب ارتقاء جایگاه وب سایت ما در موتورهای جستجو شود و هم اینکه به عنوان اسپمر شناخته نشویم؟
شاید این مقاله هم بدردت بخوره
تراکم کلمات کلیدی در ایجاد محتوا بایستی چه قدر باشد؟
بهترین معیار برای رعایت تراکم کلمات کلیدی در یک محتوا چیزی میان 0 . 5 تا 2 . 5 درصد است . دقت داشته باشید که تراکم کلمات کلیدی شما در محتوا نباید کمتر از 0 . 5 درصد باشد چراکه به این معناست که تراکم کلمات کلیدی شما در محتوای موردنظر بسیار ناچیز است به گونهای که مورد دقت رباتهای گوگل قرار نخواهد گرفت و مطمعنا در این حالت جایگاه سئوی سایت شما هم ارتقا پیدا نخواهد کرد . همچنین در صورتیکه چگالی کلمات کلیدی شما بیشتر از 2 . 5 درصد باشد بهاین معناست که تراکم کلمات کلیدی شما در محتوا فراوان است و ممکن است دراینصورت از طرف گوگل تحت عنوان اسپمر شناخته گردید .
در صورتی تراکم کلمات کلیدی شما کمتر از 0 . 5 درصد بود , محتوای خود را از حیث تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی هدف و کلمات کلیدی هم معنی مورد ارزیابی قرار دهید و از هریک به صورتی که شرایط تعادل برقرار شود استفاده فرمایید نه خیلی زیاد و نه خیلی معدود از کلمه کلیدی هدف و کلمات کلیدی دارای ربط در کنار هم به کارگیری نمائید .
ولی چه گونه میتوانیم چگالی کلمات کلیدی را در محتوای وب سایت خود بررسی کنیم؟ در حالتیکه کلمه کلیدی شما تک سیلابی باشد نظیر وب سایت میتوانید برای محاسبه چگالی این کلمه کلیدی در نوشته از فرمول زیر به کار گیری نمایید :
(Nkr / Tkn * 100)
(Nkr: تعداد تکرار شدن کلمه کلیدی)
(Tkn: تعداد همه کلمات محتوا)
درصورتی که کلمه کلیدی شما چند سیلابی باشد مثل ” طراحی سایت گیلان ” میتوانید برای ارزیابی چگالی این کلمه کلیدی در نوشته از فرمول زیر به کار گیری نمایید :
(Nkr * Nwp / Tkn) * 100
(Nkr: تعداد تکرار کلمه کلیدی)
(Nwp: تعداد سیلاب ها یا کلمات، عبارت کلیدی)
(Tkn: تعداد همه کلمات محتوا)