اصول رپورتاژ نویسی و هر چیزی که درباره رپورتاژ باید بدانید
با احترام خدمت کاربرهای عزیز استایل ساز
در این مقاله سعی داربم که در گروه وبمستری سئوی خودمون این موضوع رو مطرح کنیم و نظرات سئو کاران و وبمتسران عزیز رو براتون گلچین کنیم و اون هارو به چالش بکشیم و در نهایت یک جمع بندی کامل و جامع از اصول رپورتاژنویسی رو در اختیارتون قرار بدیم
با طرح این موضوع با عنوان اصول رپورتاژ نویسی نظرات زیادی از قبیل :
- بنظر من بهترین نوع رپورتاژ ، رپورتاژ بصورت بنچمارک با رقبامون هست و دلیل رد سرویس یا بهتر بگم برتری سرویس ما نسبت به اونا و در آخر هم ترقیب کاربر به تبدیل به خریدار شدن یا دنبال کننده شدن ما از هر طریقی که بازده بهتری داشته باشست
- بهترین نوع ریپورتاژ که خیلی ها از این نوع استفاده می کنن ریپورتاژ خبری در قالب یک خبر تمام لینک های مودر نظرتون رو قرار می دید و خیلی هم مورد پسند هم قرار گرفته
- ) هر رپورتاژ باید یونیک باشه
٢) صادقانه نوشته بشه
٣) صرفا به دنبال تعداد بک لینک نباشیم، اولین بک لینک مهم ترین هست - من موافق رپورتاژ چند طرفه هستم مثلا سه طرفه به بالا .
- سایت هاى بزرگ و عمومى بیشترین تاثیر رو دارهاین به معناى انتخاب خبرگزارى نیستبلکه باید سایتى رو پیدا کرد که در مورد موضوعات فعالیت شما مطالب خوبى دارند
- فکر میکنم خبرگذاری مهمترین تاثیرش رو در ثبت مستندات ما در آینده در ویکیپدیا داره ، چون شنیدم این مورد خیلی مهمه
- واسه سایت های قوی که خبرگزاری همیشه جوابه ولی واسه سایت های معمولی باید به ظرفیت سایت تووجه کرد
- رپورتاژ در سایت های مرتبط با موضوع فعالیت ما و بازنشر اون درشبکه pbn تاثیر خیلی خوبی داره
- به نظر بنده باید همسو با صفحات فرود و با هدف ترغیب محصول هدف و بطرز زیرکانه ای در کنار ولی پررنگ تر از محصولات رقبا نوشته شه
- بعضى ها هم تو نوشتن رپورتاژ خودشون رو خسته نمى کنن!یعنى یه رپورتاژ مینویسن به ١٠٠ جا میدناین هم به سایت خودشون لطمه میزنه و هم به ناشرین
- فک میکنم رپورتاژ به صورت پرسش و پاسخ یا همان مصاحبه ای هم خیلی بتونه کمک کنه
- حتما نباید سایت بزرگ باشه . همین که مرتبط باشه و درصد اسپمش کم باشه ، مطالبش به روز بشه خوبه
- اینکه چه انکرتکستی هم تو رپورتاژ استفاده بشه خیلی خیلی مهم هست
- طبق تجربه من توی درج بیش از 5000 رپورتاژ در رسانه ها بهترین نتیجه رو افرادی گرفتن که رپورتاژ خودشون رو طبیعی جلوه دادن یعنی نیومدن 4.3 لینک فقط به خودشون بدن اومدن یک لینک مفید به خودشون دادن 2 تا لینک هم به سایت های دیگ مثل ویکی پدیا و….. هرچقدر مقاله یونیک باشه و طبیعی تر جلوه بده بهترین نتیجه رو میشه دریافت کرد – و نکته بعدی کلیک بر روی لینک رپورتاژ ها هستش که یکی از بهترین روش برای اهمیت دادن به لینک هاس
من برای سایت خودم مثلا رپورتاژ میزنم میرم تبلیغ رپورتاژ خودمو توی یکتانت میکنم تا بازدید بگیره اون مقالم - رپورتاژ در خبرگزاری ها زیاد تاثیرگذار نیست و فقط به pr برند شما کمک میکنه با بودجه اون میشه چند رپورتاژ با تاثیر بهتر تهیه کرد
- فقط سعی کنین طبیعی جلوه بدین که گوگل به رپورتاژتون شک نکنه اینطوری نتیجه عالی ای میشه دریافت کرد?
- اصولن به داغ موندن محتوای رپورتاژ هم ورای گرفتن ورودی اولیه ازون وبسایت توجه میکنید دوستان ، منظورم ترافیکی که با جذابیت تایتل و نوشتار محتوا پدید میاد و ترافیک طولانی مدت تری رو براتون بهمراه داره
- خوب خاصیت رپورتاژهاى اینترنتى دادن لینک هاى فالو بین پست هستشما در طول مقاله معرفى خدمات و محصولات از نام برندتون اسم میبرید یا یک نوع کالاى خاصاینجاها باید به بخش مربوطه لینک بدیدنام برند به صفحه اصلى
و خدمات و محصولات به صفحات مرتبط - برای لینک هایی که توی رپورتاژ گزاشتید می تونید بازدید بخرید و این موضوع تاثیر داره
خب دوستان بنده دو مورد رپورتاژ رو براتون بعنوان مثال میزارم
دوستان عزیز لطفا به این 2 رپورتاژ دقت کنید
نظرتون چیه ؟
- دومی بهتر بود
- پست خیلی خیلی طولانی خسته کننده نیست …
- یه نکته ای که برا من در رپورتاژ اول قابل توجه بود اینکه ، کیورد های هدف و هایپر هاشون ، به دو صورت متن ساده و متن لینکدار اونده بود ، فکر کنم برای طبیعی تر جلوه دادن باشه
- اولی خوب نبود دومی بهتر بود
- ریپورتاژ اولی خیلی طبیعی تر هست.
- فک میکنم سایت سئو روز به خوبی تونسته که شاخص های طبیعی سازی رو انجام بده
- اولی برا موبایل بهینه نبود
- رپورتاژ سئو به نظرم خیلیییییی بهتر بود و مهم تر آموزنده.
رپورتاژ موزیک خیر.در مورد خودشون صحبت کرده بودند. - بنده هم همنظرم با شما و اینکه واقعا باید یک مطلب خاصی باشه تا خواننده ترغیب شه تا صرف موظفی رساندن رسالت رپورتاژ و کوتاه بودن
- به نظر من رپوتاژ اولی بهتر بود چون چنین رپوتاژ هایی می تونه افراد زیادی رو جذب کنه ولی تعداد لینک هاش کم بود و بهترین کاری که باعث سئو شدن یه مطلب می کنه لینک داخلی هست که به خوبی خودش استافده شده بود در این مطلب اول ولی به نظرم دومی دیگه منسوخ شده و افراد زیادی رو به خودش جذب نمیکنه ولی در مورد استافده کردن لینک هاش کلمات مناسبی هم انتخاب کرده
- دلیل اول اینکه مطلب به گونه ای نوشته بشه که خودش توی گوگل بالا بیاد. و ورودی بگیره. که مسلما اگر اولی یونیک نوشته باشه این پست توی گوگل بهتر از دومی میاد بالا با وجود اینکه هر دو روی نمناک هستن.
- حتی جا داشت یه لینک به یه سایت منبع مثل moz بده که مبحث سئو رو پوشش میده. خیلی بهتر میشد
- رپورتاژ اولی اگه بهینه تر میشد و از ترجمه کلمات فارسی در کنار کلمات تخصصی استفاده میشد که هرکسی با هر سطحی از دانش بتونه بفهمه بهترم میشد باشه
- خب دوستان طبق معمول من دیر به بحث رسیدم ولی خب یک قسمت کار رو دوستان بهش اشاره نکردن که تفاوت ساختاری رپورتاژ با مقاله هست از دید ژورنالیستی. تفاوت های مهم به این صورت هست:۱. مقاله مقدمه دارد و رپورتاژ پانچ لاین۲. در مقاله، بدنه جنبه علمی و افزایش اطلاعات دارد ولی در رپورتاژ تبلیغاتی بدنه صرفاً مخصوص نشان دادن قابلیت های متمایز و جذاب بوده و پایه ای است برای رسیدن به نتیجه دلخواه در قسمت نتیجه گیری!۳. نتیجه گیری در رپورتاژ بی طرفانه نیست و جنبه تبلیغاتی دارد و در راستای پایه سازی در بدنه و یا در جواب چالش مطرح شده در پانچ لاین است.تعریف پانچ لاین : متنی هست یکی دو خطی بعد از تیتر و در ابتدای رپورتاژ که هدف آن نشان دادن قابلیت خاص و یا به چالش کشیدن ذهن مخاطب جهت مطالعه کامل مطلب است. معمولا با استایل فونت بولد ولی با سایز بدنه نوشته می شود.
رعایت این نکات باعث جذابیت و دریافت فروش مستقیم کالا و خدمات می شود که مهم ترین تفاوت یک بک لینک ساده داخل متن و یک رپورتاژ است.
جمع بندی کلی و چکیده و نتیجه گیری کلی از این بحث بشرح زیر شد :
? اصول رپورتاژ نویسی
✅ موضوع اصلی این هست که از همون اول که میخواید رپورتاژ بنویسید باید یک عنوان خیلی خوبی برای اون انتخاب کنید که سایت که دارید میزنید و لینک 1 رو میگیره بهترین استفاده رو بکنید ازش
✅ دوم اینکه محتوای شما مثلا معرفی ایفون 8 هست
در این مقاله شما باید بصورت اختصاصی هرچیزی که راجب ایفون 8 هست بنویسید از کلیپ گرفته تا قیمت و مقایسه ها و … اونم باید مرحله به مرحله پیش برید که یوزر تمامی اون مطلب رو بخونه
در این دو مثالی که بنده به شما دادم دومی طبیعی تر هست و کسی که این رو در گوگل سرچ کرده میاد از سایت نمناک میخونه و یاد میگیره و نیاز به کلیک بر روی لینک نداره و خود گوگل تشیخص میده که رفرنس این مطلب کیه و به سایت اصلی پون + میده
❌در رپورتاژ نویسی به دنبال این نباشید که یوزر روی لینک شما کلیک کنه درسته اگر روی لینک شما کلیک کنه تاثیر بهتری داره ولی بحث لینک سازی هست و خطری که اگر اصولی کار و انجام ندید توسط گوگل جریمه میشید و هم هزینه رپروتاژ سوخت میشه هم سایتتون جریمه میشه
❓از کجا رپورتاژ بگیرم ؟
✅ نکات مهم در رپورتاژ گرفتن
?بررسی سایت میزبان رپورتاژ
?داشتن موضوعی که شما میخواید رپورتاژ بگیرید
?داشتن ورودی گوگل از اون موضوع
?اگر سایت میزبان چند سال عمر دامنه داره و ورودی گوگلی بالا داره دنبال spam score ماز (moz) نباشید چون هنوز فرمولی نیومده که spam score رو کاهش داد و تنها راه کاهش حذف لینک شما از سایت لینک دهنده میباشد
?نداشتن خروجی سایت میزبان رو در نظر بگیرید
❌خرید رپورتاژ از دلالان فروش رپورتاژ به هیچ وجه توصیه نمیشه مستقیم از سایت خریداری کنید
?اگر چندین رپورتاژ میخواید خریداری کنید از یک سایت نخرید و برای هر رپورتاژ یک مقاله جداگانه بنویسید و به فاصله چند هفته یکبار هر مقاله را ارسال کنید
?هرچقدر رپورتاژ شما طبیعی و با معنی تر باشد تاثیرش بیشتره
?بین هر رپورتاژ چند هفته فاصله بندازید و پشت سرهم ارسال نکنید?
?بروز بودن سایت میزبان رو بررسی کنید
منبع : شهرام رهبری